Pages

Selasa, 14 Jun 2011

Coretan dari Bumi di Bawah Bayu

Untuk kali pertama aku pergi ke Sabah... sepanjang 10 hari di sana bersama-sama kenalan-kenalan baru... nak tau macam mana pengalaman pertama aku di Sabah? Jom baca entry untuk edisi kali ini yang aku tulis khas untuk rakan-rakan kembara GEGAR PERSADA di 'Bumi Di Bawah Bayu'. Aku cuba mengarang entry ini dengan tidak tergesa-gesa supaya setiap pengalaman sepanjang berada di sabah dapat diabadikan secara jelas di sini, untuk rakan-rakanku yang terbaca entry ini, aku ucapkan salam pertemuan dan semoga kenangan terindah kita bersama di Sabah tidak akan dilupakan.

4 Jun 2011
Seawal jam 4.00 pagi kami bergerak ke LCCT dari UiTM Shah Alam. Penerbangan kami dijadualkan jam 10.20 pagi dan alhamdulillah, penerbangan kami tepat pada masa. Pesawat AirAsia jenis A320 berjaya melaksanakan tugasnya dan kami tiba di Lapangan terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada jam 12.30 tengahari.
peswat Airasia Airbus A320 LCCT-KLIA
Ketibaan kami disambut abang Henry, pemandu dari UMS dan terus dibawa ke "kampung E"  (kolej penginapan di sini dipanggil "kampung"), Universiti Malaysia Sabah (UMS). Petang itu, kami sekadar berjalan-jalan di Kompleks 1 Borneo, mencuci mata melihat tempat orang. Di Sabah, masa di sini sama seperti di semenanjung tetapi masa sebenar, awal lebih kurang 1 jam berbanding di semenanjung. Jam 6.00 petang, keadaan sudah mulai gelap.

5 Jun 2011
Jam 1.00 pagi, kami bertolak ke Umas, perjalanan malam dan kami semua tidur sepanjang perjalanan. Paginya, kami berhenti di Lahad Datu untuk bersarapan dan kemudian terus ke Tawau sebelum tiba di Umas sekitar jam 12.30 tengahari. Kami disambut penduduk Umas yang akan menjadi penjaga kami merangkap keluarga angkat sepanjang kami di Umas. Alhamdulillah, aku dapat keluarga yang mesra dan ramah. Petang itu, aku bersama housemate, berjalan-jalan sekitar Umas setelah dapat pinjam motor ayah angkat, bukan ape, sekadar melihat-lihat tempat orang.. Makan tengahari di rumah keluarga angkat, aku terkejut dihidangkan dengan kerang sebesar separuh tapak tangan (di Sabah, kerang dipanggil Tudai) ni gambarnya aku tunjukkan sebagai bukti. besaarkan.... dua kali gigit baru habis. Isinya sahaja sebesar kerang yang paling besar di semenanjung... Jujur, makanan laut di Sabah memang sedap dan segar.

6 Jun 2011-8 Jun 2011
Sepanjang tarikh ini, kami semua terlibat dengan program bersama pelajar sekolah di sini dan juga banci penduduk. Sepanjang membanci macam-macam jenis orang dapat dilihat dan pada masa inilah pelbagai masalah penduduk di sini dapat aku dengar... tapi, apakan daya, apalah yang dapat aku buat..
Di sini, kami sempat berkonvoi melihat jeti yang berada tidak jauh dai Umas, berdekatan sempadan Indonesia. Petang-petang selepas membanci, sempat juga kami berjalan-jalan, bukan apa, sekadar merehatkan minda. Kami berada di sana sekejap sahaja untuk mengambil gambar memandangkan masa tidak mengizinkan...

Sepanjang di sini, sempat aku belajar serba sedikit tentang adat tempatan. Antaranya, jangan sesekali menyusun pinggan mangkuk setelah selesai makan selagi ketua keluarga belum habis makan. Sebab? Aku pun tak tau. Yang lain, perbezaan istilah seperti kenduri. Di sini, istilah kenduri hanya digunakan untuk majlis seperti majlis tahlil untuk orang mati, tidak seperti di semenanjung yang menggunakan istilah kenduri untuk semua majlis keraian. Majlis perkahwinan dipanggil pesta kahwin di sini.
Malam 8 Jun, jam 12.00 malam, kami meninggalkan Umas dengan diiringi keluarga angkat. Terima kasih aku ucapkan kepada keluarga angkat, Ayah Ardiansa dan keluarga kerana menerima kami seadanya dan melayan kami dengan baik sepanjang kami di sana. Sebelum kami balik, sempat juga Ayah Ardi dan Isterinya membelikan hadiah untuk kami. Insyaallah, akan aku jaga hadiah itu sebaik mungkin.. Malam itu, kami bergerak ke Kundasang untuk program seterusnya.

9 Jun 2011
Pagi itu bas berhenti di Telupit untuk bersarapan... sekadar makan mi goreng telur mata dan teh o suam, sume sekali 4 ringgit... hmm...

Sepanjang perjalanan, sempat juga kami singgah di Gerai buah-buahan dan sayur-sayuran di tepi jalan di Kundasang. Pagi itu, Gunung Kinabalu dilitupi kabus tebal, cuaca agak baik, terasa juga kedinginannya.. Memandangkan kami kumpulan terawal yang tiba, kami dapat berjalan-jalan sekitar setengah jam di situ. Jom tengok gambar di situ..

Pemandangan biasa di gerai-gerai... semuanya segar-segar.

Nak sayur apa? semua ada, fresh lagi tu..
 Ha.. yang ni agak menarik... kali pertama aku tengok dan rasa buah ni. Buah Lemak Manis, rasanya seakan-akan buah ciku, lemak dan tidak bergetah.. buahnya lembut dan sedap. Patut cuba kalau jumpa.
Buah Lemak Manis
 Yang ni buah Nona.. agak biasa dijumpai..
Buah Nona
 Ok, next kami meneruskan perjalanan ke Kem BTN Kundasang, Kem BTN tercantik di Malaysia. Semasa kami tiba di sana, Puncak Kinabalu masih lagi diliputi awan tebal..

Gunung Kinabalu mula menampakkan puncaknya dengan jelas sekitar jam 6.00 petang, pada masa ini hari sudah semakin gelap. Suhu di sini agak sejuk, kalau tak ada sweater atau jaket, memang menggigil jugak la... Mujur, di sini disediakan air panas, kalau tak, tau-tau je la kan.. Aku pernah ke Cameron Highland, kalau nak bandingkan, di Kundasang ni lagi sejuk kot..
Pagi esoknya, Gunung Kinabalu megah menonjolkan diri, tidak lagi diselimuti awan tebal.
Cuaca di sini memang sejuk. Kami sempat merasai angin kuat di sini yang membuatkan suhu menjadi semakin sejuk.
Ok, yang ni aku tunjukkan gambar-gambar sekitar kem, pemandangan yang sangat cantik...

Waktu senja
Pintu masuk berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu

Program kami berakhir di sini, sepanjang dua minggu bersama, walaupun awalnya saling tidak mengenali, masa telah mengeratkan kita. Susah dan senang telah kita harungi bersama, kepada sahabat-sahabatku, walaupun program ini habis di sini, persahabatan itu pasti tidak akan habis. Semoga jarak yang memisahkan kita semua akan menjadikan persahabatan kita semua semakin utuh.
Ok, mungkin sampai di sini coretan aku kali ini. Nantikan entry akan datang, "Sehari di Kota Kinabalu"... akan aku coretkan kenangan terindah bersama kalian pada hari terakhir kita semua bersama.

Di penghujungnya, kami semua telah bertolak pulang ke semenanjung pada 13 Jun 2011 dari Lapangan terbang antarabangsa Kota Kinabalu dan selamat tiba ke LCCT, Adat pertemuan pasti adanya perpisahan, di LCCT kami membawa haluan masing-masing tetapi aku yakin, walau jarak memisahkan, kenangan suka dan duka telah menyatukan kami. Sekian, salam jumpa lagi kawan-kawan =).

2 ulasan:

1. Wow dtg FELDA UMAS... thanx,.. bangga jugak sbb kmpg q masuk blog... hehehe

BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...