Pages

Sabtu, 2 Julai 2011

Musim Durian kembali lagi



Suka makan durian? Rugi kalau tak makan durian... macam hilang satu nikmat hidup.. haha
Untuk entry kali ni, aku nak berkongsi pasal pesta buah-buahan di Balik Pulau, Pulau Pinang, Malaysia. 
Memang sekarang ni tengah musim buah-buahan di Pulau Pinang. Buah yang ada, durian, manggis, rambutan... Di kampung aku pokok durian tengah berputik, lambat sikit berbuah... mungkin dalam bulan julai kot musim buah.
Ok, terus pada cerita. Destinasi kami (aku pergi dengan empat orang kawan aku) tak jauh, dalam 30 minit dari USM. Jalan ke Balik Pulau macam biasa lah, naik bukit. Sebab tu lah perjalanan agak lama...
Kami beli tiga biji durian, satu setengah kilogram buah manggis dan seikat buah rambutan, semuanya RM 57.00.. Agak puas hati juga. Sekali-sekala makan durian ni.. bukan selalu pun... Durian pun cantik, isi kuning keemasan... memang puas hati la..
Cantik kan... rasa nak makan durian tak? hehe
Selalunya, kalau makan durian aku memang mencari-cari "kucing tido" ataupun durian yang ulasnya hanya seulas... macam ni..
Durian ni, kalau makan banyak, badan rasa panas. Orang tua-tua kata, kalau nak elakkan badan panas lepas makan durian, minum air guna kulit durian tu lepas makan.. Mungkin betul, setakat ni takde lagi aku tak boleh tido sebab panas badan makan durian..

Kumpul balik kulit-kulit buah-buahan yang kami makan... banyak juga... durian 3 biji 6 kilogram, manggis satu setengah kilogram, dengan rambutan seikat.. dalam masa sejam... kulit je tinggal..
Yang best, tempat pesta ni kat atas bukit, dari sini boleh nampak seluruh kawasan balik pulau.. 'bird eye view' gitu..


Ok, sampai disini dahulu.. salam travelog..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...