Pages

Selasa, 1 Mei 2012

Photolog: Jakarta-Bandung

Cerita dan peristiwa di jakarta-Bandung Indonesia selama 5 hari 4 malam disana bersama teman seperjuangan yang sangat dirindui. Tak terungkap dengan kata-kata, hanya gambar-gambar menjadi bukti, betapa peristiwa mnjadikan kita lebih akrab dan muafakat.

Hari pertama: kami bergerak ke Jakarta... Pesawat KLM KL0809 berlepas dari KLIA jam 4.20 pm waktu Malaysia dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Indonesia jam 5.20 pm waktu tempatan (jam 6.20 waktu Malaysia). Penerbangan kami lebih kurang 2 jam. Jam di Indonesia lebih sejam lebih awal berbandin masa Malaysia. Jam 6.00 petang disini matahari sudah terbenam.
Destinasi kami seterusnya, makan malam di Restoran Masakan Padang Sederhana, kota Jakarta.
Penginapan kami untuk 2 malam di Kota Metropolitan Jakarta, Hotel Harris... Alhamdulillah, selesa. Malam pertama di Jakarta, masa dihabiskan di bilik sahaja kerana masih lagi keletihan.

Hari kedua: Panorama pagi di Jakarta.
Petempatan penduduk yang padat, masjid masih lagi mendominasi panorama pagi... agak kurang bangunan tinggi kelihatan..
Hari minggu di Jakarta... Jalannya sangat sibuk..
Cerita kami untuk hari kedua ini di Taman Mini 'Indonesia Indah' Katanya, cukup sahaja melawat disini untuk melihat keseluruhan Indonesia.. Mungkin 1 hari tak mencukupi untuk melihat keseluruhan taman ini.
Peniaga di tepi jalan... gigih mencari rezeki tak kira walau dimana pun. yang penting rezeki itu halal.
rumah Riau, di Taman Mini Indonesia.. sarat dengan ukiran dan nilai estetika... beratap genting dan bertangga konkrit.. saling tak tumpah seperti rumah melayu tradisional di Malaysia.
Lain-lain binaan di sini:
Koleksi gambar-gambar rumah tradisional Indonesia.
Pohon Beringin yang ditanam oleh Perdana Menteri Papua New Guinea, Sir Julius Chan K.B.E. pada 13 Disember 1980... lebih 3 dekad dan masih teguh berdiri..

Replika menara Monas
Rasa sungguh bertuah... berpeluang menyaksikan persembahan yang amat jarang dilihat... beginilah cara sebahagian rakyat mereka mencari rezeki...
Melihat keberanian kanak-kanak itu, rasanya, tidak mungkin aku sanggup untuk melakukan aksi begini.
Sehari di Taman Mini Indonesia tidak mencukupi untuk kuhabiskan melihat 'keseluruhan' Indonesia. Ditambah pula dengan faktor cuaca, hujan di tengah hari menyebabkan banyak masa kami dihabiskan di Gerai makanan sahaja. Menunggu hujan berhenti sambil berbual-bual bercerita hal masing-masing.
Kami pulang petang itu dalam keletihan dan malam itu tidak kemana-mana kerana malam disini mati.. tidurlah kami di bilik hotel sahaja.

Hari Ketiga: Bertolak ke Bandung, Indonesia.

Sempat bergambar sebelum menaiki bas ke Bandung.

Tidak berapa jauh dari hotel penginapan. Mungkin memberikan sedikit gambaran tentang realiti kehidupan.
Panorama Padi Bukit, di tepian lebuhraya ke Kota Bandung. Kehijauan dan kedamaian yang mengasyikkan..
sebuah masjid yang cantik, di hentian tempat kami berhenti makan.

Tiba di Kota Bandung...
 "Aku orang Indonesia, Aku cinta pada bahasa Indonesia, Aku bangga pada bahasa Indonesia, Aku setia pada bahasa Indonesia".. Inilah namanya jati diri...
Ceita tentang kehidupan...
 Shopping Time di Pasar Baru, Bandung. Misi mencari buah tangan untuk keluarga dan sahabat handai..
Malam itu kami menghadiri majlis makan malam di Universitas Padjajaran.

Sempat juga belajar bermain angklung. Satu pengalaman baru dalam hidupku..
Sebelum dinner di depan Hotel Golden Flower, Bandung
Keesokan harinya, berseminar selama 3 hari 2 malam di Hotel Golden Flower, Bandung.
3 hari berseminar... hari terakhir dibandung sempat lagi berkunjung ke Dago factory outlet.. Malam itu, terus kami pulang ke Jakarta untuk persiapan penerbangan pada hari esok. Di Airport, setiap pengunjung yang keluar daripada Indonesia akan dikenakan cukai sebanyak Rp 150,000.00... Jadi, jangan lupa masukkan dalam budget siap-siap kalau berkunjung kesini ya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...