Pages

Selasa, 26 Julai 2011

Dari Tanjung Leman, Johor...

Tanjung Leman, terletak di Timur laut Johor, menghadap ke Laut Cina Selatan. Pantai ini merupakan antara kawasan peranginan menarik di Johor. Aku sempat berjalan-jalan sekitar pantai ini minggu lepas semasa aku berada di sekitar Mersing atas urusan kerja. Memandangkan blog ini merupakan catatan perjalanan aku, rasanya tak perlulah aku bercerita tentang kerja.. hehe...
Ok, straight to the point, serba sedikit tentang tempat ni, disini pantainya boleh tahan, kalau skala no 1 yang terendah dan no 5 paling tinggi, aku bagi no 3 untuk pantai ni.. hehe. Tanjung Leman terletak di daerah Mersing, lebih kurang 30 minit dari bandar Mersing.
Dari pantai Tanjung Leman ni, korang boleh nampak Pulau Sibu antara kawasan tarikan pelancong di negeri Johor. Kawasan pantainya agak rendah disebabkan hakisan ombak kerana pantai ni terdedah dengan laut terbuka, laut cina selatan, cuma ada sekelompok kepulauan Sibu mengurangkan kesan ombak..
Kesan hakisan
Di sini, kalau nak menginap ada Felda Residence, rate x sempat nak survey.. tapi tengok dari luar, resort ni memang cantik.. sesuai la kalau nak berbulan madu ke atau nak wat function kat sini.
Kat sini, aku rasa perlulah kerajaan johor wat benteng penahan ombak kalau taknak pantai tanjung leman ni terus terhakis... Pantai ni boleh terus dimajukan untuk jadi tempat pelancongan yang penting pengurusan.. 
Kat sini, kalau nak makan ada tempat makan, nak makan dalam air-cond, bolehlah makan di KFC... jeti ke Pulau Sibu dekat je, kalau banyak duit boleh terus ke sana, pakej bot, penginapan dan makan di Pulau Sibu.
Last word, TQ kepada Mr Ery, yang drive kereta bawak aku pergi jalan-jalan kat Tanjung Leman.
Macam biasa, untuk yang terakhir, gambar-gambar sekitar Pantai Tanjung Leman,

The Kerang

Pantai Tanjung Leman

Tanjung sebenar

rumpai laut terdampar di pantai



ragam siput

Panorama senja


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...