Pages

Rabu, 24 Ogos 2011

Info USM.

Assalamualaikum dan salam Ramadhan hari ke-24. Keputusan pilihan ke Universiti sudah lama diumumkan. Tahniah aku ucapkan kepada sesiapa sahaja yang telah berjaya masuk ke universiti a.k.a menara gading, tak kisahlah dapat 'oversea' ke, 'over the sea' ke (such as Penang, Sabah and Sarawak) ataupun 'not crossing the sea' (di semenanjung sahaja).. tak lawak..
Baiklah, untuk makluman, entry kali ini aku tujukan khas buat sesiapa sahaja yang bakal bergelar mahasiswa dan mahasiswi Universiti Sains Malaysia, Kampus Minden, Pulau Pinang. Selamat datang ke Pulau Mutiara (kononnya). 
Peta Kampus Minden (tidak termasuk kompleks desasiswa RST)
Kampus Minden merupakan kampus induk, menempatkan pelajar-pelajar jurusan Sains, Sastera dan Hibrid. Diasaskan pada 1969, USM pada awalnya bukanlah siap sedia di tempat ia berada sekarang. Sebelum diberikan taraf Universiti, USM digelar Maktab Universiti, terletak di Sungai Ara. Sekarang, tapak lama USM dijadikan Kem Tentera. Tapak baru USM pula merupakan tapak bekas kem tentera dikenali sebagai 'Minden Barracks'.  Sebagai bekas tapak kem tentera, banyak peninggalan British dari segi binaan bangunan yang masih lagi dapat dilihat pada hari ini.
Tan Sri Hamzah Sendut;
di Perpustakaan utama
USM kini berusia 42 tahun, dan merupakan universiti kedua tertua di Malaysia selepas Universiti Malaya. Sejak penubuhannya sehingga sekarang (2011), seramai lima orang Naib Canselor (V.C) telah mencurahkan bakti, membina dan membangunkan USM seperti yang kita lihat sekarang. VC pertama, Tan Sri Hamzah Sendut, yang merupakan perancang utama Kampus Minden, diikuti Tun Hamdan Sheikh Tahir, Tan Sri Musa Mohamad, Prof. Dato' Ishak Tambi Kechik dan kini Y. Bhg. Prof Tan Sri Dato' Dzulkifli Abdul Razak yang telah membawa pelbagai perubahan dan transformasi sehingga USM berjaya mendapat status APEX pada tahun 2009.
Helang Merah Kebanggaan USM
Kampus Minden, cantik dan tersusun, menghadap jambatan Pulau Pinang, sekarang digelar kampus sejahtera menggunapakai konsep kampus dalam taman dan dapat kita lihat persekitarannya yang menghijau. Disini, kolej penginapan pelajar digelar Desasiswa yang merangkumi lapan (8) Desasiswa iaitu Desasiswa Aman Damai, Desasiswa Bakti Permai, Desasiswa Cahaya Gemilang, Desasiswa Fajar Harapan, Desasiswa Indah Kembara, Desasiswa Restu, Desasiswa Saujana dan Desasiswa Tekun. Disini juga tiada istilah Fakulti digunakan. Yang ada hanyalah Pusat Pengajian a.k.a 'school'. Dalam memperkenalkan tema kelestarian, kehadiran Helang Merah di sekitar USM membawa berita gembira. Menunjukkan kampus Minden ini masih lagi terlindung dari kesan urbanisasi melampau, memberi ruang untuk spesis ini berlindung dan  mengekalkan spesis mereka.
Pemandangan Kampus Minden dari desasiswa Tekun.
Dari jauh nampak bangunan Canselori.
Cukup panjang aku berceloteh tentang kampus Minden. Aku ucapkan tahniah kepada yang bakal bergelar Mahasiswa dan Mahasiswi USM. Tahniah kerana terpilih ke USM, Selamat datang dan Semoga berjaya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...