Pages

Rabu, 19 Oktober 2011

Spice Garden, Pulau Pinang.

"If today we don't have money, we still can work hard and get more money. One that have no money still can be happy but one that are not healthy are perfectly unhappy", Mr Joseph, pemandu pelancong di 'Spice Garden' menarik perhatian aku. Ikuti kisah menarik, di 'Spice Garden, Tanjung Bunga, Pulau Pinang lor...
Spice Garden dibuka kepada umum pada 27 November 2003. Dengan yuran masuk sebanyak RM 9.00, taman ini menjanjikan kedamaian dan ketenangan buat penggemar alam semulajadi. Perjalanan sekitar 5 minit dari tanjung bunga, Taman seluas 8 ekar ini dipenuhi lebih 500 ekar yang mana, tanaman herba memenuhi sekitar 4.5 ekar dan selebihnya adalah hutan sekunder. Mungkin dengan kata-kata sukar digambarkan, jom sama-sama melihat dan mengenali herba-herba terpilih dari 'Spice Garden', Pulau Pinang.
mas Cotek (Ficus deltoidea)
Bunga Kantan (Etlingera elatior)
Som Jawa (Talinum paniculatum)
Kacip Fatimah (Labisia pumila)
Paku tunjuk langit
(Helminthostachys zeylanica)
Vanilla
Herba dan rempah ratus dalam masakan
Misai Kucing (Zingiber otensii)


antara pemandangan menarik disini
"Dry stone wall"
 "Dry stone wall" dibina oleh Kevin Sadler, seorang pengembara dari England. Beliau merupakan pakar dalam membina binaan ini. Teknik ini yang memerlukan kesabaran dan ketekunan dalam memotong dan menyusun bongkah batu mengikut saiz dan bentuk. Yang menarik, dinding ini dibentuk tanpa menggunakan simen dan hanya bergantung pada susunan batu sahaja.
pemandangan pantai Batu Feringghi dari celahan pokok di taman
sekian untuk coretan kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...