Pages

Jumaat, 17 Februari 2012

Album Pertahanan 2012

Gambar sepanjang Khemah tahunan PALAPES USM 2012 
(2-16 Februari 2012)
Tinjauan awal di tapak pertahanan. Kawasannya lapang dan pokok yang paling tinggi pun hanya separas lutut. Awal-awal lagi aku dah kata dalam hati, memang hitam la aku lepas annual camp ni...
Semasa ujian kawad. Sangat-sangat letih dan tension. Dari jam 6.45 pagi kami mula berkumpul, sampailah jam 3.30 petang barulah selesai ujian. lega bila dah habis.
Macam ni la cara menembak bearing. Semasa ujian membaca peta dari Bukit Tinggi di Kulim, Kedah.
"The heroes"
Sudah selesai membuat tinjauan, buat pulak model untuk menyampaikan perintah pertahanan ketua platun. Task kami, sebagai ketua Platun 4, Kompeni B, 30 RAMD. Gigih sungguh skuad aku ni nak siapkan model. 
Model kawasan operasi yang dah siap. 
'Artis' tengah make-up... stail ala-ala incredible hulk versi wanita.. haha
Serikandi PALAPES USM... gigih bawa 84mm Carl Gustav. Lokasi di OP sebelum membuta. Waktu ni lah masa terbaik nak recharge energy selepas kerja keras menggali kubu pertahanan. 
Cuba teka, makanan apa yang paling sedap? Jawapannya, makanan semasa kita lapar. Dalam fasa medan, menu makan malam kami, ikan masak kicap, pajeri nanas dan telur masin. menu biasa, tetapi sebab lapar, semuanya sedaaap.. masa ni lah baru teringat lauk-lauk yang selalu terbuang tak habis makan... apa-apa pun, bersyukur dengan rezeki yang ada.


Sharing is caring..  1 messtin boleh makan untuk 2 orang... tak salah pun berkongsi makan kan..
baru aku faham kenapa orang selalu kata berdiri tegak macam askar... sebabnya, askar je yang selalu berdiri macam ni... semart la orang yang amek gamba ni... 
Hari kedua di medan, kami berjaya meyiapkan kerja-kerja menggali kubu persoanal dan palinng penting, kubu GPMG berjaya disiapkan. Kubu ni memang penting, selain tugas utama untuk melindungi senjata terpenting, kubu ni juga penting sebgai tempat berlindung daripada panas dan hujan. Masuk hari ketiga, lorong perhubungan pulak disiapkan. Alhamdulillah, segala kerja kami dipermudahkan. Mungkin, cuaca sahaja yang tak berapa baik, apa-apa pun semuanya berjaya kami hadapi.

Brig Jen Dato' Abu Musa bin Hj Abd Rahman, Ketua Pengarah Rancangan Validasi Markas Latihan Tentera Darat. Gambar dirakam pada pagi terakhir di medan, selepas final attack oleh pihak 'musuh'. teringat kata-kata beliau, "Apabila kita melakukan kesalahan, itu adalah tanda kasih sayang tuhan pada kita kerana dengan kesalahan itulah kita akan belajar untuk tidak melakukan lagi kesalahan tersebut. Beliau juga mengatakan, walau di medan peperangan sekalipun, jagalah solat kerana dengan solat kita meletakkan pengharapan hanya pada tuhan. kalau setakat senjata sahaja, tanpa bantuan daripada Allah swt, tak mungkin kita akan menang. Satu perkara yang tidak akan aku lupakan, beliau mengatakan, "walau setinggi mana pangkat kita, Briged commander ke, kita tetap hamba Allah". bertuahnya Malaysia kerana masih ada lagi pegawai tinggi dalam tentera seperti beliau.

letih teruk nak kambus balik kubu lepas habis latihan. sian kat skuad ak ni, haus sudah..
latihan kami tamat pada pagi itu, 16 Februari 2012. Majlis Penutup Khemah Tahunan telah disempurnakan oleh Brig Jen Dato' Abu Musa bin Hj Abd Rahman. 
Sesungguhnya inilah annual camp terakhir aku bersama PALAPES USM dan pasti lepas ni tak akan ada lagi annual camp aku bersama PALAPAES USM. InsyaaAllah, bulan Julai ini, kami, 46 orang ini akan bersama-sama dalam majlis pentauliahan di UUM. Walaubagaimanapun, inilah dia Annual camp yang paling banyak mengajar aku ilmu ketenteraan dan lain, inilah dia masa untukku mengenal perangai setiap orang dalam PALAPES USM ni. Apa-apa pun, terima kasih yang tak terhingga untuk semua jurulatih dan pegawai latih, staf-staf perkhidmatan yang banyak membantu. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...