Pages

Ahad, 29 Januari 2012

Hujung minggu di Titi Kerawang

Masa terluang hujung minggu perlu dimanfaatkan sepenuhnya. Memandangkan aku jarang punyai banyak masa terluang seperti ini, ditambah pula dengan keinginan untuk berendam di air terjun setelah lama kawasan rekreasi air terjun ditutup di banyak tempat kerana virus kencing tikus, akhirnya kesempatan terbuak di depan mata. Pagi itu, aku bangun awal menyediakan nasi beriani untuk dibawa bersama. Bukannya susah, zaman dah moden, semua tinggal campak dalam peiuk nasi, 15 minit dah siap... 
Gambar baru sampai. Sign board tu nampak cacat sebab kena conteng.. hmm
Jam 12.00 tengahari kami berlima, memulakan perjalanan ke air terjun Titi Kerawang, di Balik Pulau, Pulau Pinang. Perjalanan sekitar 40 minit, kami akhirnya sampai ke tempat yang dituju. Sebaik tiba, kami segera meninjau 'port' untuk kami berbeku... nasi beriani telah kusiapkan, dan lauknya sahaja yang tidak sedia. Lauk kami tengahari ni, ayam perap yang siap sedia di super market. Jimat masa dan tenaga, tak perlu bersusah-payah menyiapkan rempah. 
Ayam yang kami panggang, rasanya memang sedap. kawal api sikit, supaya tak hangus. Apabila warnanya sudah agak keemasan, cuba potong sikit, kalau isinya da masak, angkat je, tak payah tunggu lagi.
Makanan kami tengahari ni, Homemade Nasi beriani dan ayam bbq. Nasi beriani tu tak macam yang kat kedai selalu tu sebab aku pakai beras biasa je, tak pakai beras basmathi. Beras biasa pun, rasanya bolehlah tahan... nak buat macam mane, masakan orang bujang.
Air terjun Titi Kerawang ni tak la terkenal sangat, tapi kalau nak bersantai bersama famili dan kawan-kawan, pun ok. Kebetulan waktu aku di sana, pengunjung tak lah ramai sangat.. ada ruang untuk berbeku dan berendam dengan selesa.. 
ni lah kawasan air terjun Titi Kerawang. airnya tak lah dalam, separas dada orang dewasa je.
Air terjun ni memang sejuk... kalau waktu tengahari pun menggigil semacam, kalau pagi-pagi macam mane la ye?
Agak lama kami di sana, lebih kurang jam 4.30 petang kami mula berkemas. Sampah-sampah kami kumpulkan dan dibakar. Di sini, tong sampah tak disediakan, bilik air dan bilik persalinan juga tak ade. Jadi, kepada pengunjung, buat persiapan awal dan pandai-pandailah di sana. 
Destinasi kami selepas itu, Laksa Janggus, terkenal di Pulau Pinang. Kami tiba lebih kurang jam 5.00 petang. Pengunjung agak ramai. Mujurlah ada satu meja kosong, kurasakan meja itu baru sahaja dikosongkan memandangkan pinggan mangkuk masih lagi belum dikemas. Nak order makan, memang tak ada orang yang akan datang untuk ambil order, nak tak nak, beratur la panjang-panjang sebab pelanggan memang ramai. Harga laksa disini, RM 2.50 untuk biasa dan RM 3.50 untuk special. Apa beza special dan biasa? Aku nampak sama je, mungkin yang berbeza hanyalah kuantiti sahaja. Yang biasa mangkuk kecil sedikit daripada special, berbaloi dengan harga.
Laksa Janggus. Kenapa janggus? yang tu aku tak pasti, mungkin sebab depan kedai tu ada pokok janggus kot.
Ok, tamat untuk cerita kali ni... mungkin nanti lama baru update blog. Musim sibuk akan tiba tak lama lagi. zzzzzzz


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...